„Ostatni dzwonek – o literackich patronach roku 2024 inaczej” – relacja
U schyłku roku 2024 Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie we współpracy z Podkarpackim Centrum Edukacji Nauczycieli zorganizowały spotkanie dla młodzieży poświęcone literackim patronom roku – Witoldowi Gombrowiczowi i Czesławowi Miłoszowi. Trzy doświadczone nauczycielki i doradczynie metodyczne – Marta Bonarek-Socha, Małgorzata Byszuk i dr Małgorzata Wilgucka – opowiedziały o mniej obecnych w szkole, ale zaciekawiających wątkach i kontekstach literackich.
W części pierwszej Małgorzata Wilgucka reprezentująca PCEN w Przemyślu opowiedziała o motywie maski i twarzy u Gombrowicza, ale umiejscowiła go w szerszym kontekście, zadając pytanie: „Czy ludzka twarz istnieje?”. Pokazała słuchaczom różne obrazy i wyobrażenia ludzkiej twarzy. A postawioną w tytule wystąpienia wątpliwość pozostawiła nierozstrzygniętą.
Marta Bonarek-Socha (PCEN w Rzeszowie) wyprowadziła słuchaczy poza licealny kanon lektur i zaproponowała przyjrzenie się „Pieskowi przydrożnemu” Miłosza. Opowiedziała o kompozycji tego nagrodzonego Nike zbioru, zwróciła uwagę na różnorodność obecnych tam gatunków literackich. W ostatniej części opowieści zwróciła się wprost ku dziełu i wybrawszy kilka fragmentów, odczytała je młodzieży, dając przedsmak lektury.
W ostatniej części spotkania Małgorzata Byszuk (PCEN w Rzeszowie) zaprosiła uczestników do wspólnej interpretacji tekstu piosenki Jacka Kaczmarskiego „Według Gombrowicza narodu obrażanie”. Młodzi ludzie chętnie włączyli się w dyskusję, przywołując konteksty literackie, a także historyczne. Potwierdziła się prawda, że im więcej wiemy, tym więcej widzimy, również w dziele literackim.
Spotkanie w Wojewódzkiej i Miejskiej Bibliotece Publicznej w Rzeszowie dało młodzieży możliwość poznania nowych perspektyw na twórczość Miłosza i Gombrowicza – zamiast utartych szkolnych interpretacji, uczniowie mieli okazję odkrywać mniej oczywiste wątki i konteksty, które nadały nowy wymiar klasykom.
Barbara Pawlikowska
Dział Instrukcyjno-Metodyczny