Relacja ze spotkania dziecięcego Dyskusyjnego Klubu Książki „Literacki Ul” w Filii nr 16 Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Rzeszowie – Katarzyna Wasilkowska „Już, już!”
26 maja 2025 roku w Filii nr 16 miało miejsce kolejne, wyjątkowe spotkanie dziecięcego Dyskusyjnego Klubu Książki „Literacki Ul”. Tym razem młodzi klubowicze pochylili się nad niezwykle ważną i trudną tematyką poruszoną w książce Katarzyny Wasilkowskiej pt. „Już, już!”. Lektura stała się pretekstem do rozmowy o uzależnieniu od Internetu, gier, o utracie kontroli nad rzeczywistością i emocjach, które często towarzyszą dzieciom w podobnych sytuacjach.
Spotkanie rozpoczęło się od rozmowy o książce – dzieci aktywnie dzieliły się swoimi przemyśleniami na temat głównej bohaterki, Luli oraz sytuacji, w jakiej się znalazła. Aby lepiej zrozumieć postać, prowadząca przygotowała „plecak Luli” – pomoc dydaktyczną, w której znalazły się przedmioty symbolizujące cechy bohaterki i jej świat, m.in.: klucze, modelina, ćwiczenia z matematyki, bransoletki przyjaźni, sportowa bluza, kryształ. Każdy z tych przedmiotów stał się punktem wyjścia do rozmowy – o zainteresowaniach Luli, jej relacjach z rówieśnikami i rodziną, oraz o emocjach, które tłumiła.
Kolejnym elementem spotkania było twórcze zadanie – uczestnicy zostali podzieleni na grupy i stworzyli portret Luli za pomocą kolażu. Pracowali na trzech dużych brystolach, które symbolicznie przedstawiały: Lulę, zamek i Sandrę – cyfrowy awatar, alter ego, które stało się mocniejsze niż ona sama, które w pewnym momencie całkowicie zawładnęło światem Luli. Uczestnicy wykorzystywali wycinki z gazet, rysunki, hasła i obrazy, by pokazać zmiany zachodzące w bohaterce oraz jej wewnętrzną walkę. Gotowe kolaże zostały zaprezentowane i omówione – była to niezwykle poruszająca część spotkania, w której dzieci z dużym wyczuciem potrafiły zauważyć nie tylko problemy bohaterki, ale i ich przyczyny.
Następnie uczestnicy wspólnie zastanawiali się, jak można pomóc Luli. Stworzyli symboliczny „plan pomocy” – listę działań, emocji i gestów, które mogłyby pomóc jej odzyskać kontrolę nad własnym życiem i odbudować więzi z rodziną i przyjaciółmi. Wśród propozycji pojawiły się: poważna rozmowa z bliskimi, powrót do dawnych pasji, zaangażowanie środowiska szkolnego, ograniczenie czasu spędzanego przed ekranem, wspólne spędzanie czasu z rodziną i przyjaciółmi, a przede wszystkim – szczerość i otwartość.
Na zakończenie każdy uczestnik wziął udział w ćwiczeniu podsumowującym, zatytułowanym „List o mnie”. W oparciu o schemat: Jestem..., Lubię..., Boję się..., Czekam na..., Marzę o… dzieci pisały (lub mówiły) kilka słów o sobie. Była to okazja do spojrzenia na własne emocje, potrzeby i marzenia. Ten moment ciszy, refleksji i wzruszenia zamknął spotkanie w sposób niezwykle symboliczny.
Całe wydarzenie zawierało w sobie elementy biblioterapii – książka stała się lustrem, w którym dzieci mogły odnaleźć siebie, swoje lęki i pytania. Spotkanie pełne było emocji, empatii, wrażliwości i chęci niesienia pomocy – nie tylko Luli, ale też sobie nawzajem. Uczestnicy wykazali się ogromną dojrzałością i otwartością w rozmowie o trudnych sprawach, które mogą dotyczyć każdego z nas.
Sabina Dobrowolska - moderatorka DKK