Analiza Funkcjonowania Bibliotek jest projektem realizowanym przez Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich (SBP) we współpracy z Konferencją Dyrektorów Wojewódzkich Bibliotek Publicznych, Konferencją Dyrektorów Bibliotek Pedagogicznych oraz Konferencją Dyrektorów Bibliotek Akademickich Szkół Polskich.
Celem projektu jest opracowanie i wdrożenie jednolitych metod oraz narzędzi systematycznej oceny działania bibliotek naukowych, pedagogicznych i publicznych opartych na analizie i porównaniach danych statystycznych oraz wskaźników funkcjonalności w obrębie poszczególnych typów bibliotek, włączając w to badania satysfakcji odbiorców usług bibliotecznych.
W latach 2010–2015 badania były współfinansowane przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, a od roku 2013 przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Obserwatorium Kultury. Od roku 2018 projekt jest finansowany przez Instytut Książki ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Zarządzanie projektem reguluje przyjęty przez sygnatariuszy listu intencyjnego dokument „Zasady funkcjonowania projektu Analiza Funkcjonowania Bibliotek (AFB)” wraz z załącznikami:
Warunki uczestnictwa
W projekcie AFB mogą brać udział biblioteki naukowe finansowane ze środków publicznych i prywatnych oraz biblioteki publiczne i pedagogiczne działające na terenie Polski.
Uczestnictwo w projekcie regulowane jest przez dokument „Zasady funkcjonowania projektu Analiza Funkcjonowania Bibliotek (AFB)” wraz z załącznikami opisującymi procedury i harmonogram realizacji dla poszczególnych typów bibliotek.
Biblioteka przystępuje do projektu (AFB) poprzez wypełnienie formularza rejestracyjnego biblioteki podpisanego przez dyrektora. Udział w projekcie jest dobrowolny i bezpłatny.
Korzyści z udziału
Uczestnictwo w projekcie AFB polegające na zarejestrowaniu biblioteki i wypełnieniu formularza danymi statystycznymi pozwala na:
Organizacja badań efektywności bibliotek publicznych w 2022 r.
Informujemy, że na stronie AFB jest już dostępny formularz danych statystycznych za rok 2021.
Od 31 stycznia do 31 marca 2022 r. biblioteki publiczne woj. podkarpackiego, biorące udział w projekcie AFB wypełniają formularze danych statystycznych za rok 2021 r. (zapisują i zatwierdzają).
Od 1 kwietnia do 15 maja 2022 r. wojewódzcy administratorzy merytoryczni weryfikują poprawność danych i zatwierdzają formularze.