Pierwsze spotkania w ramach projektu „Zdolni do wszystkiego” za nami
Za nami pierwsze spotkania w ramach projektu „Zdolni do wszystkiego” realizowanego w ramach programu „Partnerstwo dla książki”. Bibliotekarze z bibliotek publicznych województwa podkarpackiego wzięli udział w szkoleniu „Dociekania filozoficzne w pracy z tekstem literackim”, które dostarczyło uczestnikom wiedzy o tytułowej metodzie, a popołudniu uczestniczyli w warsztacie „Dociekania filozoficzne dla młodzieży”, w którym mogli obserwować, jak w praktyce mogą wyglądać wartościowe działania z tą grupą użytkowników.
Metoda dociekań filozoficznych (ang.: Philosophy For Children Matthew Lipmana) rozwija umiejętność krytycznego myślenia, pomaga rozbudzać kreatywność i ciekawość świata. Jest szczególnie cenna w obliczu kryzysu autorytetów i narastających konfliktów. Nie daje uczestnikom gotowych recept, ale uczy, jak przejść przez cały proces, zadawać pytania, analizować różne perspektywy i pozostawać otwartym na dialog. Przewodnikiem po metodzie był dr Julian Czurko – prezes Fundacji Owoc Spotkania (zajmującej się m.in. warsztatami dla młodzieży), trener, coach, facylitator, wspierający osoby pracujące z młodzieżą.
Bibliotekarze przeszli przez proces dociekań w formie warsztatów, poznając ich strukturę - uczestnicy zwracali szczególną uwagę na wartość umiejętności zadawania neutralnych pytań, które nie sugerują rozwiązań, ale otwierają przestrzeń do rozmowy. Szczególnie docenili przykłady prowadzenia zajęć z młodzieżą, pokazujące, jak włączać metodę dociekań w codzienną pracę. Warsztatem dopełniającym tematykę szkolenia było popołudniowe spotkanie „Dociekania filozoficzne dla młodzieży”, w którym bibliotekarze wzięli udział jako obserwatorzy.
Celem tych warsztatów była pogłębiona refleksja nad tekstem kultury – punktem wyjścia do wspólnej dyskusji była piosenka „Można” Katarzyny Nosowskiej i Błażeja Króla. Wspólny namysł pozwolił uczestnikom zobaczyć, jak tekst kultury może prowokować do zadawania trudnych pytań i konfrontować różne punkty widzenia. Ważne jest, aby w naszym komunikowaniu się zadawać pytania otwierające. Warsztatowe doświadczenie pozwoliło rozwinąć umiejętność krytycznego myślenia, ale także kreatywność i wrażliwość na kulturę. Zajęcia z młodzieżą pokazały, w jaki sposób tekst może być przestrzenią dialogu i inspiracji w tej grupie odbiorców.
Barbara Hulek
Dział Instrukcyjno-Metodyczny
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.
Zadanie współfinansowane ze środków budżetu Województwa Podkarpackiego.