„TikTok, Rolki, Shorty, czyli krótkie wideo jako skuteczna forma promocji i budowania marki” – relacja z warsztatów
29 kwietnia w WiMBP w Rzeszowie odbyły się warsztaty z tworzenia krótkich filmów promujących bibliotekę i czytanie książek. Szkolenie poprowadził Rafał Hetman – reporter, twórca internetowy, który od 2013 r. opowiada w mediach społecznościowych o literaturze faktu, prowadzi również kanał na Youtubie i podcast poświęcony książkom.
Pierwsza część warsztatów dotyczyła zasięgów poszczególnych platform, które służą komunikacji z użytkownikami. Prowadzący scharakteryzował i zaprezentował profile odbiorców. Jednym z najczęściej wykorzystywanych form komunikatów na platformach społecznościowych są krótkie filmy – rolki czy shorty. Ważną rolę spełnia skrótowość, ironia, zabawny i luźny ton, nieformalny język. Elementy te mają pomagać w budowaniu relacji z odbiorcami. Prowadzący podkreślał również, że regularność publikowania rolek, zaangażowanie i zachęcanie do komentowania, bezpośredni kontakt pomagają budować wokół biblioteki różnorodną, aktywną społeczność. Bibliotekarze dowiedzieli się, jakie narzędzia są potrzebne do kręcenia i montowania filmów. Prowadzący nagrał przykładowy film promujący książkę „Fałszywy zając” Fernandy Melchor i pokazał poszczególne funkcje darmowych programów do montażu.
W drugiej części szkolenia uczestnicy mieli za zadanie nagrać krótki film promujący książkę lub bibliotekę. Bibliotekarze wykorzystali nowoczesne przestrzenie: Wypożyczalni Nowości i strefę relaksu, które znajdują się na pierwszym piętrze biblioteki. Każda rolka została zaprezentowana i omówiona, prowadzący zwracał uwagę na montaż, język i skrótowość, przejrzystość komunikatów. Bibliotekarze bardzo pomysłowo wykorzystali możliwości, jakie dają rolki.
Warsztaty pokazały, jak wykorzystywać nowe formy wideo do opowiadania o książkach i o ofercie biblioteki w sposób przyjazny, zabawny i przyciągający uwagę odbiorców. To także okazja, aby opowiedzieć o czytelnictwie w nowy sposób, atrakcyjny dla młodych ludzi i osób, które nie korzystają z bibliotek.
Partnerem szkolenia było Wydawnictwo MOVA, które przekazało książki do księgozbioru Dyskusyjnych Klubów Książki.
Marcelina Janisz
Dział Instrukcyjno-Metodyczny