„Lego Logos w pracy z tekstem literackim” – relacje ze szkoleń
Klocki Lego coraz częściej pojawiają się w bibliotekach publicznych jako wzbogacenie oferty dla różnych grup wiekowych. Dzięki nim biblioteka staje się miejscem twórczej zabawy i nauki – Lego Logos jako jedna z metod dociekań filozoficznych rozwija wiele kluczowych kompetencji, takich jak krytyczne myślenie, komunikacja czy kreatywność.
Temat wykorzystania tej metody w pracy bibliotekarzy został poruszony na dwóch szkoleniach zorganizowanych 16 września 2025 r. Warsztaty poprowadził dr Julian Czurko – prezes Fundacji Owoc Spotkania (zajmującej się m.in. warsztatami dla młodzieży), trener, coach, facylitator, wspierający osoby profesjonalnie pracujące z młodzieżą.
Cytat Jorge’a Luis’a Borgesa: „Zawsze wyobrażałem sobie raj jako bibliotekę, nigdy jako ogród” był motywem przewodnim w pracy nad konstrukcjami w pierwszej grupie uczestników. Inspiracją dla drugiej był fragment mowy noblowskiej Johna Hume’a – laureata Pokojowej Nagrody Nobla z 1998 roku: „Wszystkie konflikty dotyczą różnic, niezależnie od tego, czy chodzi o rasę, religię, czy narodowość. Różnice są istotą ludzkości”.
Podczas obu warsztatów uczestnicy tworzyli oryginalne konstrukcje, które następnie poddawano wspólnej refleksji. Rozmowa ujawniała nowe znaczenia i perspektywy, często prowadząc do odkrywania nieoczekiwanych wątków, zupełnie odmiennych od pomysłu autora/autorki. Okazało się, że z pozoru tak prosta aktywność jak układanie klocków może prowadzić do rozmów na ważne społecznie tematy – o polaryzacji świata, konfliktach, relacjach międzyludzkich i komunikacji.
Barbara Hulek
Dział Instrukcyjno-Metodyczny