„Czytamy emocje – jak projektować i prowadzić zajęcia rozwijające kompetencje społeczno – emocjonalne dzieci” – relacja ze szkolenia
W ramach projektu „Czas kryzysu. Siła kompetencji – cykl szkoleń dla bibliotekarzy z województwa podkarpackiego” w dniu 5 grudnia 2022 roku odbyło się ostatnie już szkolenie dla bibliotekarzy z bibliotek publicznych województwa podkarpackiego. Warsztaty „Czytamy emocje – jak projektować i prowadzić zajęcia rozwijające kompetencje społeczno – emocjonalne dzieci” poprowadziła Agata Warywoda – bibliotekarka i trenerka, absolwentka m.in. Akademii Liderów Integracji Cyfrowej i Edukacji (2013), Studium Pracy z Grupą i Zespołem (2017), Akademii Trenerów Biznesu (2019).
Celem szkolenia było omówienie metod i form pracy z dziećmi w oparciu o emocje. W pierwszej części spotkania bibliotekarze poznali metody, jakimi mogą posłużyć się do zapoznania z grupą uczestników zajęć. Trenerka za pomocą kilku ćwiczeń pokazała, jak pokonać bariery komunikacyjne pomiędzy prowadzącym a grupą oraz jak w krótkim czasie poznać siebie nawzajem. Druga część spotkania to praca w grupach, bazująca na bogatej literaturze związanej z konkretnymi kompetencjami społeczno-emocjonalnymi. Zebrani wzbogacili swoją wiedzę na temat książek o emocjach tj. strachu, lęku, radości, złości, smutku, miłości, spokoju itd.
Trenerka zwróciła uwagę zebranych na model SEL, w którym duże znaczenie ma samoświadomość, zarządzanie sobą, odpowiedzialność za podejmowanie decyzji, świadomość społeczna i umiejętność budowania relacji. Warto zwrócić uwagę na ten aspekt w dzisiejszym świecie, w którym zainteresowanie kompetencjami społeczno-emocjonalnymi przeżywa ponowny rozkwit. Wzmocnienie poczucia własnej wartości, gra emocjami, konstruktywne przeżywanie to tylko niektóre tematy poruszane podczas szkolenia.
Trenerka poprzez sporą liczbę ćwiczeń pokazała bardzo bogaty warsztat do pracy z dziećmi. Łatwo dostępne i tanie materiały – balony, słoiki, kartony, kartki A4 czy taśma malarska – stanowiły bazę do zabaw, jakie zaproponowano w poniedziałkowe południe. Podczas spotkania bibliotekarze wymieniali się doświadczeniami w zakresie pracy z dziećmi oraz trudnościami, jakie napotykają na swojej zawodowej drodze. Trenerka starała się pokazać rozwiązania, które należy podjąć, by stawiać czoła wyzwaniom współczesnego świata.
Szkolenie „Czytamy emocje – jak projektować i prowadzić zajęcia rozwijające kompetencje społeczno – emocjonalne dzieci” zostało sfinansowane ze środków województwa podkarpackiego w ramach projektu „Czas kryzysu. Siła kompetencji - cykl szkoleń dla bibliotekarzy z województwa podkarpackiego”.
Katarzyna Buczek
Dział Instrukcyjno - Metodyczny